-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4537 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

چرا خداي متعال اسبابي فراهم نكرده است كه جلو فسادها و خونريزيها گرفته شود ؟
پاسخ اين سوال , از تامل در ويژگي اختياري بودن تكامل انسان , روشن مي شود زيراحكمت الهي اقتضاء دارد كه اسباب و شرايط تكامل اختياري ( و نه جبري ) براي انسانها فراهم شود تا كساني كه بـخـواهـنـد , بتوانند راه حق را بشناسند و باپيمودن آن , به كمال و سعادت خودشان برسند ولي فـراهـم شدن اسباب و شرايط براي چنين تكاملي , بدين معني نيست كه همه انسانها از آنها حسن استفاده كرده و لزوماراه صحيح را برگزينند . بـه تـعـبير قرآن خداي متعال انسانها را در شرايط اين جهان بدين منظور آفريده است كه ايشان را بيازمايد كه كداميك نيكوكارترند . الـذي خـلـق الـموت و الحيوه ليبلوكم ايكم احسن عملا و هو العزيز الغفور ( ملك / 2 )ترجمه : آنـكـس كـه مـرگ و حـيوه را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شمابهتر عمل مي كنيد و او شكست ناپذير است . ( هـود / 7 ) , ( كهف / 7 ) ( مائده /48 ) ( انعام / 165 ) و همچنانكه مكررا در قرآن تاكيد شده اگر خداي متعال مي خواست مي تواسنت همه را به راه راست بدارد و جلو انحراف را بطور كلي بگيرد . و لو شاء ربك لامن من في الارض كلهم جميعا - افانت تكره الناس حتي يكونوامومنين ( يونس / 99 ) تـرجمه : اگر پروردگار تو مي خواست تمام كساني كه روي زمين هستند همگي ( به اجبار ) ايمان مي آوردند . آيا تو مي خواهي مردم را مجبورسازي كه ايمان بياورند ؟ ( ايمان اجباري چه سودي دارد ) . ( انعام / 35 ) و( انعام / 112 ) ( هود / 118 ) و ( شوري / 8 ) و غيره ولي در اين صورت زمينه اي براي انتخاب و گزينش باقي نمي ماند و رفتار انسانها فاقد ارزش انساني مي شد و غرض الهي از آفرينش انسان مختار و انتخابگر , نقض مي گشت .

محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.